9 KPIs שחשוב להכיר בתחום ה- SEO

 

השקעתם מאמץ בפיתוח אתר יפה ומושקע.

השקעתם מאמץ בכתיבת תכנים שיווקיים באתר. עכשיו הגיע הזמן למדוד את ההצלחה לאותם הביצועים, ואם שאלתם איך בודקים?

הנה התשובה:

Key performance indicators  – KPIs ובתרגום חופשי מדדי ביצוע עיקריים.

ואם אתם עדיין שואלים מה זה KPI? תמשיכו לקרוא את המאמר! 

ה- KPIS הן למעשה מדדים שעוזרים לנו, וגורמים לדברים להיראות ברורים יותר בהצלחה של אירגון או קמפיין ובעזרת המדדים הללו אנו מצליחים להבין מה ניתן לשפר, מה עובד ומה לא.

כדי להצליח ללמוד ולשפר את הביצועים של האתר שלכם יש למדוד ולבחון את הביצועים של המדדים שעליהם נדבר במאמר. 

אז מה הן המדדים שחשוב לנו למדוד בעולם ה- SEO והשיווק הדיגיטלי? 

תנועה אורגנית 

Session – בכל פעם שיש גולש שמבקר באתר שלנו מתבצע דבר שנקרא Session ,הן למעשה כל הפעולות שהגולש מבצע בזמן הביקור והיציאה של הגולש מהאתר שלנו, אם גולש לא מבצע כל פעולה באתר לאחר 30 דק’ אז ה- Session מסתיים באופן אוטומטי, זה מוגדר באופן דיפולטיבי וכך זה מוגדר.

את התנועה האורגנית לאתר ניתן למדוד בעזרת כלים חינמיים כמו: גוגל אנליטיקס (Google analytics), הגדילה בתנועה האורגנית באתר הוא המדד הכי חשוב מאחר והוא הלב של ה- SEO: יותר תנועה של גולשים באופן אורגני באתר.

לגדילה בתנועה האורגנית באתר יכולות להיות מספר סיבות ולכן צריך להתחיל ולחפור בנתונים ובדירוגים של מילות המפתח.

אחת הסיבות לגידול התנועה באתר שלנו יכולה להיות למשל גדילה בחיפוש המותג (Branded searches) וזה סימן שהמאמצים של השיווק השתלמו מאחר ויש גדילה במודעות למותג ( Brand awareness) , וניתן לזהות זאת ע”י כך שהנתונים מראים שישנם חיפושים רבים של המותג שלכם או של המוצר שלכם.

למשל אם אני רואה בנתונים שלי, שיותר ויותר אנשים מגיעים לאתר שלי ע”י חיפוש שם האתר שלי “סטנדפוינט” זה מעיד על גדילה במודעות למותג שזה שם האתר שלי במקרה זה.

חשוב להבין שברגע שמבצעים בצורה עיקבית ובצורה נכונה אופטימזיית ON-PAGE ו- OFF PAGE ניתן לראות שהדירוגים במילות המפתח שהאתר שלכם מדורג בהן משתפרות במנועי החיפוש ועולות למעלה.

בכדי להגדיל את התנועה לאתר ובכדי שיותר ויותר גולשים יקליקו על האתר שלכם בתוצאות במנוע החיפוש, צריכים להגדיל את ה – CTR – Click through rate , ואת זה עושים ע”י כותרת Title מושכת וע”י שימוש ב- Description  (תיאור) טוב של הדף שלכם תוך שימוש במילים של הנעה לפעולה (Call to action).

אז אם אתם שואלים איך לקדם אתר בגוגל? התשובה לפניכם: שימוש עיקבי ונכון של אופטימזיית האתר ב- ON-PAGE וב-OFF PAGE תעזור לכם להמשיך ולהגדיל את תנועת הגולשים האורגנית לאתר שלכם.

שיפור בדירוג של מילות המפתח

המשמעות של דירוג מילות מפתח הוא, האתר שלכם מופיע בתוצאת החיפוש בגוגל בכל מיני מילים וביטויים שאנשים מחפשים, למשל אם אתם חיפשת את המילה / ביטוי “מה זה KPI” והגעתם לדף הזה המשמעות היא שהגעתם לדף הזה בגלל שגוגל דירג את הדף הזה במיקום גבוה בדף הראשון בתוצאת החיפוש, ומאחר שה- TITLE של הדף הזה משך אותכם וגרם לכם להבין שכאן תקבלו את המענה למה שאתם מחפשים. ולכן הקלקתם על הדף הזה.

המשמעות היא שגוגל דירג את הדף הזה במילת מפתח מסויימת / ביטוי מסויים והבין שהדף הזה מספק את המידע למה שהגולש מחפש.

ככל שיש Volume גבוה למילת מפתח כך יהיה יותר תנועה לדף ולאתר. בכדי למדוד Volume של מילות מפתח אפשר להשתמש בכלים חינמיים כמו Ubersuggest או בכלים בתשלום כמו Ahref ,SemRush ועוד.

ישנם מילות מפתח שבאופן טיבעי האתר שלכם ידורגו בהם גבוה כמו שם האתר שלכם , שם המותג שלכם, מילות מפתח ארוכות ספציפיות (Long tile keywords) שמתאימות לשירות ולמוצר שאתם מציעים.

מדד זה של דירוג מילות מפתח הוא KPI חיוני וחשוב בדרך לדירוג האתר שלכם בגוגל.

שיפור הדירוגים של מילות המפתח הוא דבר שיש לבצע תמיד, מאחר ושיפור הדירוגים מובילים למטרה שהיא: יותר תנועה לאתר, יותר לידים, וכמובן יותר מכירות, לכן יש לשים לב ולעקוב אחרי הדירוגים של מילות המפתח שלכם.

לעיתים אנו נראה קיפוצות ושינויים בדירוגים של מילות המפתח, דבר אשר יכול להגרם ממספר סיבות, כמו: עדכון של גוגל באלגוריתמים, זה יכול להעיד שישנה תקלה באתר שלנו, ועוד סיבות שונות, ולכן חשוב לעקוב ולבדוק את הדירוגים.

חשוב לזכור שאין צורך להכנס לפניקה אם רואים קפיצות קטנות בדירוגים אבל חשוב גם לזכור שאופטימזיית יתר לעיתים יכולה לגרום לקניבליזם ולנזק בדירוגים.

למעשה כל דבר יכול להוביל לשינוי בדירוגים של מילות מפתח ולשיפורם החל מ- תוכן איכותי, מהירות הגלישה באתר, בניית פרופיל קישורים, תנועה מרשתות חברתיות ועוד.

לידים / המרות 

המדדים הראשונים עליהם דברנו קשורים למשיכת המבקרים ממנועי החיפוש לאתר שלכם. אבל מהן הפעולות שיש למדוד כאשר הגולשים נמצאים כבר באתר שלכם?

אתם רוצים להמיר ליד למכירה, ליד הוא כל סוג של יצירת קשר עם לקוח פונטציאל ויכול להיות:

הרשמה לניוזלטר.

מילוי טופס יצירת קשר ובקשת מידע נוסף.

יצירת קשר בטלפון.

רישום לוובינר.

השלמה וביצוע רכישה מהאתר.

ניתן להגדיר מטרות בגוגל אנליטיקס (Google analytics) ובכך לעקוב אחרי הביצועים של המטרות הללו, כמו:

  • האם יש מספר המרות גבוהות יותר במובייל לעומת הדסקטופ?
  • גברים לעומת נשים?
  • איזה דף יצר הכי הרבה לידים?

אתם יכולים גם להגדיר משפכי יעד ( goal funnels ) כדי לראות היכן אנשים נושרים בתהליך ובכך ללמוד ולשפר את האתר שלכם.

גדילה בלידים לא רק מעידה על משיכה של יותר משתמשים לאתר, אלא שהמשתמשים מגשימים את המטרה.

לכן מדידה של KPI זה הוא מאוד חשוב מאחר והוא קשור ללב של המטרה העסקית שהוא גידול בלקוחות וגדילה במכירות.

על מנת לשפר את התוצאות של מדד זה חשוב לשים את הפוקוס על ה- UX של האתר ושיפור ההמרות באתר.

תשאלו את השאלות הבאות: 

האם קל לנווט באתר שלכם?

האם הקריאה להנעות לפעולה באתר ברורות ובולטות?

האם התוכן אמין ומשכנע?

האם המשתמש יכול לעבור במשפך ההמרות בדרך קלה וברורה?

קצב היציאה מהאתר (Bounce Rate) 

Bounce Rate: זה למעשה האחוז של הנטישות מהאתר שלכם, ונמדד ברגע שגולש הגיע לדף שלכם ומיד יצא מהאתר מבלי לבצע פעולה כלשהי.

אחוזי הנטישה האופיניים הם בדרך כלל 40 עד 60 אחוז, המשמעות היא שבערך מחצית מכל ה Session באתר יסתיימו ללא ביצוע פעולה כלשהי באתר וזה כמובן מאוד תלוי בתעשייה ובנישה.

KPI זה הינו מדד חשוב מאחר והוא נמדד על ידי מנועי החיפוש, המשמעות היא, האם הגולש שהגיע לדף שלכם היה מרוצה מהתוצאה שקיבל או שלא! המטרה שלכם היא לצמצם ככל שאפשר את היציאה של גולש מהדף שלכם ולתת מענה מפורט לשאלת הגולש ככל שניתן.

מאחר שגוגל מחפש לתת לגולשים את המענה הרלוונטי והאיכותי ביותר לשאילתת החיפוש שהם ביצעו ויציאה מהירה מהדף שלכם מעידה שהתוכן לא נתן את הפתרון ובכך זה עלול לפגוע בדירוג של האתר שלכם במילות חיפוש מסויימות.

כך שאם גולש הגיע לאתר שלכם וחזר אחורה למנוע החיפוש זה נחשב ליציאה מהאתר וזה יכול להעיד שהדף שלכם לא הכי רלוונטי לשאילתת הגולש, ולהפך ככל שגולשים מגיעים לאתר שלכם ואחוז היציאה מהדף קטנה זה מעיד שהתוכן רלווטני.

לכן חשוב לבחון דפים עם אחוזי נטישה גבוהים ולנסות ולשפר אותם על ידי ניסוי A/B ובכך לגרום להקטנת היציאה מהאתר שלכם.

בכמה דפים הגולש ביקר בזמן שהיה באתר

בכדי לדעת את הממוצע בכמה דפים ביקר הגולש באתר שלכם מחשבים: pages/session .

אם אתם שואלים את עצמכם מה נחשב לציון טוב? התשובה לכך היא שזה תלוי במבנה האתר שלכם , לדוגמא נניח ויש לכם ONE PAGE WEBSITE והגולש ביקר בדף אחד ב- SESSION זה מצויין (במקרה כזה צריך לבדוק את משך הזמן שהגולש נשאר באתר).

נניח ויש לכם אתר עם הרבה תוכן או אתר מכירות עם מוצרים וכאשר לקוח מבצע רכישה הוא צריך לעבור בין דפים שונים כמו פרטים , סל קניות וכו’ אנו נצפה לראות הרבה יותר דפים בממוצע לכל Session.

ולכן גם זהו מדד KPI חשוב מאחר וזה מראה לנו את האיכות/כמות של הדפים באתר וכיצד הגולשים מנווטים דרך הדפים באתר.

למרות שאם גולש ביקר ב-50 דפים באתר זה לא בהכרח נותן לנו ערך רב אם אתם לא מכוונים אותם להמרה בשלבים השונים ולכן חשוב לוודא שלאורך כל הדרך של המשפך אנו משתמשים בהנעה לפעולה – CTA .

ממוצע הזמן של פעולות באתר

באנליטיקיס תוכלו לראות זאת כ- Average Session Duration שזה למעשה אורך ממוצע של ביקור באתר שלנו, כלומר כמה זמן הגולש היה בממצוע באתר שלנו.

ככל שיהיה יותר תוכן איכותי ועומק במבנה האתר כך הגולש ישאר יותר זמן באתר שלנו.

ככל שגולש מבלה יותר זמן באתר שלכם במציאת אינפורמציה, מעידה על איכות התוכן ועל איכות האתר ולכן KPI זה הוא מדד חשוב כי הוא מעיד על האיכות של התוכן וכמה הגולשים רוצים להשאר באתר שלכם ולקרוא את מה שכתבתם.

אם אתם מבחינים צניחה במדד זה תבדקו שלא בצעתם שינוי שמתסכל את הגולש.

חשוב להקפיד על פוקוס והנעה לפעולה ברורה בכדי ליצור המרה.

זמן טעינת הדפים באתר

מדד זה חשוב מהסיבה הפשוטה שככל שלוקח יותר זמן לדפים באתר שלכם להטען, הגולשים יחזרו אחורה למנוע החיפוש לחפש אתר אחר ואתם מפסידים מכך!

ואם זמן הטעינה לוקח יותר מ-3 שניות, הרבה גולשים ינטשו את האתר שלכם. חשוב להבין שכל שניה שמתווספת לזמן הטעינה של האתר שלכם גורם לנטישה של גולשים מהאתר שלכם.

ישנם כלים חינמיים שמאפשרים לכם למדוד את זמן הטעינה של האתר שלכם לדוגמא כלי מומלץ הוא: GTMetrix  הכלי יתן לכם מידע אילו דברים כדי לשפר באתר שלכם כגון: קוד , כיווץ תמונות , שרת ועוד.

דפי יציאה מובילים באתר

דף יציאה זהו הדף האחרון שבו הגולש שלכם ביקר ומשם יצא מהאתר וה- Session הסתיים.

פעולת הגולש מהאתר הוא לא בהכרח דבר שנובע מסיבה שלילית, יתכן והלקוח יצא מדף תודה לאחר שסיים לבצע רכישה מוצלחת באתר.

אבל אם יש דף שממנו יוצאים הרבה גולשים וזהו דף שלא אמורה להיות ממנו יציאה של גולשים זה הזדמנות לבצע שיפורים בתוכן או ב- UX של האתר.

את הנתונים הללו אתם יכולים לראות דרך גוגל אנליטיקיס : Behavior Reports > Site Content > Exit Pages .

שגיאות סריקה (Crawl Errors)

גוגל בוט (Googlebot) וסורקים אחרים שקיימים צריכים להיות מסוגלים לבצע סריקה של האתר ללא הפרעות ובאופן מלא בכדי להעריך את ערכו והרלוונטיות של האתר.

ולכן אם לאתר שלכם יש גורמים שיוצרים שגיאות סריקה זה אומר של לגוגל בוט יש בעיה לסרוק ולקרוא את האתר שלכם. שגיאות כאלו של סריקה אתם יכולים לראות דרך Google Search Console.

דרך Google Search Console ניתן לבצע בדיקות סריקה לדפים וגם לבצע בדיקה כיצד גוגל בוט רואה את האתר שלכם וזאת ע”י: fetch and render.

בעיות סריקה יכולות להיות מבעיות בשרת , בעיות URL למשל כשדף מסויים כבר לא קיים או שירשור של הפנויות.

אם אתם מבחינים בעליה חדה בבעיות בסריקת האתר רצוי לבחון מיד מה גורם לכך ולסדר את הבעיה בהקדם האפשרי!

לסיכום

אם תתרכזו ב-KPIS הללו תוך שיפור מתמיד מחודש לחודש , תוכלו לראות גדילה בלקוחות , ברווחים וב-ROI של העסק שלכם.

תמנפו את השימוש של הכלי החזק שגוגל נותן לכם חינם! הגוגל אנליטיקיס, תבחנו בעזרת כלי מעקב דירוגים את הדירוגים של האתר שלכם, תעזרו במפת חום, תנתחו את מהירות האתר שלכם ותשתמשו בכל כלי אנליטי שמאפשר לכם למדוד את המדדים בכדי להגביר את הנקודות החזקות של האתר שלכם ולתקן את החולשות שבו.

אם מעניין אותכם KPIS לאפליקציות אתם מוזמנם לקרוא את המאמר שלי בנושא!

 

Tags:,

הוסף תגובה

האימייל שלך לא יפורסם. שדות חובה מסומנים ב*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גודל הפונט
ניגודיות